Σελίδες

Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2011

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ


«Μεταρρύθμιση Συστήματος Ανάθεσης και Εκτέλεσης συμβάσεων Μελετών και Δημοσίων Έργων, Ίδρυση Αρχής Ελέγχου Μελετών και Έργων και λοιπές διατάξεις» (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α, Τροποποίηση διατάξεων του Ν. 3316/2005)
Παράγρ. 29: Η έκφραση «επιμέρους αυτοτελείς δομικές κατασκευές» έχει νόημα μόνο σε επανάληψη απόλυτα όμοιων κατασκευών ή στην περίπτωση, που είναι απόλυτα και με ακρίβεια προσδιορισμένες όλες οι παράμετροι του έργου -ουσιαστικά όταν ήδη έχει εκπονηθεί πλήρης και ολοκληρωμένη μελέτη. Διαφορετικά, η εφαρμογή της θα οδηγήσει σε παρερμηνείες, προστριβές, αντιδικίες ή καταστρατηγήσεις του νόμου (ασυδοσία, αδιαφάνεια και διαπλοκή).
Παράγρ. 32: Οι τροποποιήσεις που επιβάλλονται με το νομοσχέδιο αυτό, δεν είναι δυνατό να εφαρμοστούν πριν από την ίδρυση και έναρξη λειτουργίας της Α.Ε.Μ.Ε. Διαφορετικά, θα παρουσιαστούν μείζονα προβλήματα δυσλειτουργίας όλων των φορέων που εμπλέκονται στην ανάθεση δημοσίων συμβάσεων έργων, μελετών και συναφών υπηρεσιών, καθώς και καταστρατηγήσεις του νόμου (ηθελημένες ή μη).

ΑΡΘΡΟ 2
Παράγρ. 1 και 2: Η εφαρμογή των παραγράφων αυτών ως έχει, με την προχειρότητα και ασάφεια που τις διακρίνει, εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ποιότητα και το κόστος μελετών και υπηρεσιών, αλλά και για (ύποπτες) καταστρατηγήσεις του νόμου. Θα πρέπει να ισχύσουν, αφού αναδιαμορφωθούν και αναδιατυπωθούν σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 3 του άρθρου αυτού.
Παράγρ. 5: Να αποσυρθεί η παράγραφος αυτή. Δημιουργεί -σαφέστατα- δυνατότητες διαπλοκής και διαφθοράς.

ΑΡΘΡΟ 4
Παράγρ. 1: Η απόφαση υπουργού για τον καθορισμό κατηγοριών, υποκατηγοριών και σταδίων μελετών και υπηρεσιών, που θα υπάγονται στη διαδικασία του άρθρου 6 του Ν 3316/05 αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ομαλή εφαρμογή του νόμου και την αποφυγή προστριβών και καταστρατηγήσεων (με κίνδυνο πάντοτε την -ηθελημένη ή μη- αδιαφάνεια, διαπλοκή και διαφθορά).

ΑΡΘΡΟ 6
Παράγρ. 4: Τα κριτήρια για την ανάθεση σύμβασης με βάση τη χαμηλότερη τιμή είναι πολύ υψηλά. Θα οδηγήσουν, για μεγάλο αριθμό σημαντικών έργων, στην επιλογή μελετητή χωρίς ποιοτικά κριτήρια. Το όριο, ως προς την προεκτιμώμενη αμοιβή όλων των σταδίων που προβλέπονται στις οικείες προδιαγραφές, θα πρέπει να είναι μικρότερο από εκατό χιλιάδες (100.000) ΕΥΡΩ και μόνο για απλή μελέτη με μια κύρια κατηγορία (για μεγαλύτερη προεκτιμώμενη αμοιβή καθώς και για σύνθετες μελέτες με περισσότερες από μια κύριες κατηγορίες, θα πρέπει η σύμβαση να ανατίθεται στην πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά).
Παράγρ. 7: Η τεχνική έκθεση αποτελεί στοιχείο ουσιαστικό και καθοριστικό για τον προσδιορισμό της εμπειρίας και της ικανότητας του υποψηφίου και δεσμευτικό για την ποιότητα της μελέτης του. Ως εκ τούτου, η βαρύτητα των κριτηρίων θα πρέπει να αναθεωρηθεί ως εξής: (α) τεχνική έκθεση 40%, (β) μεθοδολογία 30%, (γ) οργάνωση 30%, ενώ η οικονομική προσφορά δεν θα υπερβαίνει το 25%.
Παράγρ. 8: Η απαίτηση της «γνώσης των ιδιαίτερων συνθηκών του τόπου εκτέλεσης του προς μελέτη έργου» συνιστά περιορισμό άσκησης επαγγέλματος και με την έννοια αυτήν αντιβαίνει στον πρόσφατο νόμο για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων («Αρχή της Επαγγελματικής Ελευθερίας. Κατάργηση Αδικαιολόγητων Περιορισμών στην Πρόσβαση και Άσκηση Επαγγελμάτων»). Θα πρέπει να απαλειφθεί. Αν (κατά παράβαση του νόμου αυτού) διατηρηθεί, η βαρύτητα του κριτηρίου αυτού (10%) θα πρέπει να επηρεάσει το σύνολο της τεχνικής προσφοράς και όχι μόνο το κριτήριο (α).

ΑΡΘΡΟ 8
Παράγρ. 2: Για την επιλογή της διαδικασίας και του κριτηρίου ανάθεσης είναι απαραίτητο να υπάρχουν παράμετροι αντίστοιχες με τις μελέτες (π.χ. αριθμός υπηρεσιών, ύψος προεκτιμώμενης αμοιβής). Υπάρχει κίνδυνος, για την ευκολία της διαδικασίας, να επιλέγεται η χαμηλότερη τιμή και να παραβλέπονται ενδεχόμενες ιδιαίτερες τεχνικές απαιτήσεις (με αποτέλεσμα προστριβές, καταστρατηγήσεις, διαφθορά κτλ.).
Παράγρ. 5: Η βαρύτητα της οικονομικής προσφοράς θα πρέπει να μην υπερβαίνει το 25%.

ΑΡΘΡΟ 9
Παράγρ. 1: Γενικά η προβλεπόμενη διαδικασία είναι απαράδεκτη -το Δημόσιο δέχεται να παίζει στην κληρωτίδα ορισμένες μελέτες και υπηρεσίες, που θα πρέπει, σε κάθε περίπτωση, να πληρώσει.
Η ποιοτική επιλογή είναι απαραίτητη πριν από την κλήρωση (είναι παράλογο, αφελές ή ύποπτο, για μελέτες ή υπηρεσίες με χαμηλή αμοιβή, το Δημόσιο να παραιτείται από ποιοτικές απαιτήσεις).
Επίσης, να προστεθεί ότι «δεν απαιτείται κλήρωση, αν υπάρχει μόνον ένας υποψήφιος».

ΑΡΘΡΟ 10
Από την έναρξη εφαρμογής των τροποποιήσεων του νόμου θα πρέπει να υπάρχουν θεσμοθετημένοι μηχανισμοί και τρόποι ελέγχου της εκάστοτε Επιτροπής Διαγωνισμού. Αν αυτή γνωμοδοτεί επί των ενστάσεων, τότε μένει ορθάνοιχτο το παράθυρο για ασυδοσία και διαφθορά (κάτι που μπορεί να συμβαίνει και τώρα, χωρίς τροποποίηση), ενώ το προβλεπόμενο παράβολο έχει χαρακτήρα μόνον αποτρεπτικό ή εισπρακτικό.

ΑΡΘΡΟ 15
Παράγρ. 4: Ουσιαστικά παραβλέπεται ο ρόλος και η υποχρέωση και απαξιώνεται η εμπειρία των αρμοδίων Υπηρεσιών Επίβλεψης, να ελέγχουν δια των στελεχών τους (επιβλέποντες) την κατασκευασιμότητα της μελέτης (το κράτος δεν εμπιστεύεται τους υπαλλήλους του;!).
Υπάρχει ορατός κίνδυνος, το «φυσικό πρόσωπο που διαθέτει πτυχίο των τάξεων Γ’ ή Δ’ του Μητρώου Εμπειρίας Κατασκευαστών, ή ανάλογη εμπειρία στην αντίστοιχη κατηγορία έργου», να οδηγήσει την κατασκευασιμότητα της μελέτης σε ορισμένη τεχνογνωσία, που χαρακτηρίζει συγκεκριμένη εργοληπτική επιχείρηση (προφανής πιθανότητα και δυνατότητα διαπλοκής και διαφθοράς). Είναι απαραίτητο να απαλειφθεί η παράγραφος αυτή, ως προσβλητική και απαξιωτική τόσο για τους φορείς που εμπλέκονται στην ανάθεση δημοσίων συμβάσεων έργων, μελετών και συναφών υπηρεσιών, όσο και για τους μελετητές, αλλά και επειδή δεν είναι δυνατό να αποκλεισθεί η πιθανότητα διαπλοκής -στην οποία καταφανώς οδηγεί.

ΑΡΘΡΟ 19
Επειδή υπάρχει κίνδυνος καταστρατήγησης, θα πρέπει να προσδιορισθεί με ακρίβεια και με τη μέγιστη δυνατή σαφήνεια ο όρος «προσιδιάζουν» για τις ειδικότητες των μελών της κάθε Επιτροπής Διαγωνισμού.

ΑΡΘΡΟ 20
Προσβλητικό, μονομερές και απαράδεκτο το άρθρο αυτό. Να απαλειφθεί.
Διαφορετικά, ο δημόσιος διεθνής διασυρμός της χώρας θα επιβάλλεται -πλέον- και με νόμο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: